Wat gaan we allemaal doen binnen de community?
Om kennisdeling, uitwisseling van ervaringen en leermomenten te stimuleren, willen we een aantal activiteiten organiseren binnen de community.
Allereerst is er een fysieke CX-bijeenkomst op 4 oktober in Den Haag. Hier trappen we de Community CX af. Verder zijn we van plan de onderstaande activiteiten op te zetten.
Vormen van een CX Masterminds (leiderschaps)groep, ondersteund door een externe facilitator
CX-experts van uitvoeringsorganisaties vormen samen een CX-masterminds groep die 6 tot 8 keer per jaar samenkomt onder begeleiding van een externe facilitator voor het uitwisselen en opdoen van kennis en ervaring en coaching op het vlak van CX-verandermanagement. In januari 2023 start deze groep weer. Deze groep is helaas niet voor iedereen toegankelijk. De andere onderstaande activiteiten zijn dat wel. Momenteel doen de volgende organisaties hieraan mee: Belastingdienst, BZK, KvK, RvO, BOIP. In de toekomst haken wellicht aan: gemeente Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, UWV, Rijkswaterstaat, Politie, Raad van Rechtsspraak.
Ontwikkelen van een CX Masterclass voor leiders binnen de overheid
We ontwikkelen een CX Masterclass gericht op leiders binnen de overheid. Met deze masterclass leren zij meer van buiten naar binnen te kijken. Leren zij concepten en methoden zoals klantreizen, jobs-to-be-done en service journeys. En krijgen zij concrete handvatten wat zij kunnen doen om hun organisatie meer klantgedreven te laten werken.
Ontwikkelen van een klantreistraining voor medewerkers
We ontwikkelen een basistraining in customer experience / klantreizen voor medewerkers binnen de overheid en organiseren deze enkele keren per jaar. Doordat medewerkers vanuit verschillende organisaties deelnemen in een groep ontstaat kruisbestuiving en samenwerking. En we borgen een standaard werkwijze voor het werken met klantreizen binnen de overheid.
Ontwikkelen en beheren van een CX-Toolbox
We zorgen dat er een standaard CX-toolbox beschikbaar komt voor CX en klantreisexperts binnen de overheid. In de toolbox komen bijvoorbeeld een standaard klantreis canvas, een service blueprint canvas, jobs-to-be-done canvas, stakeholder map, meerdere workshop formats etc. We gaan ook een volwassenheidsscan ontwikkelen, waarmee organisaties kunnen bepalen hoever ze zijn in de CX-transformatie en wat ze nog nodig hebben om hier verder in te gaan.
Organiseren van een of meerdere (online) events of workshops voor klantreisexperts binnen de overheid
Om het delen van kennis en ervaring te bevorderen, te zorgen dat CX en klantreisexperts binnen de overheid elkaar leren kennen en om samenwerking te stimuleren, organiseren we een of meerdere (online) events of workshops.